Είμαι software/web developer. Χρειάζομαι νομική προστασία;
Συγχαρητήρια! Μόλις ολοκληρώσατε μια web, desktop ή mobile εφαρμογή και σκέφτεστε πώς θα την προωθήσετε εμπορικά. Σίγουρα αφιερώσατε πολύτιμο χρόνο και κόπο. Πιστεύετε όμως πως μόλις υλοποιήσατε μια μοναδική ιδέα και πολύ δύσκολα θα σας αντιγράψουν. Τα κέρδη ίσως να αργήσουν λίγο να έρθουν αλλά είναι θέμα χρόνου. Μήπως ξεχάσατε όμως κάτι;
Σαν developer σίγουρα δεν έχετε μάθει να ασχολείστε με νόμους, νομοθεσίες και άλλα τέτοια «ενοχλητικά». Εξάλλου «code is law». Δεκτόν. Δυστυχώς ή ευτυχώς, (ευτυχώς όπως αποδεικνύεται τελικά στην πράξη) οι νόμοι είναι φτιαγμένοι και για τους developers. Και τι ευχάριστη έκπληξη! Υπάρχουν για να σας προστατεύουν από τις κακοτοπιές αλλά κυρίως για να σας βοηθήσουν να κάνετε το όραμά σας πραγματικότητα!
Σίγουρα θα πει κάποιος «καλοπροαίρετος», «δεν έκαναν τα νομικά τον Gates», «δεν προκαλούσε την αγορά ο Jobs επειδή συμβουλεύονταν τους δικηγόρους του». Και πάλι δεκτόν!
Αναρωτηθείτε όμως και εσείς οι πλέον δύσπιστοι, πού θα βρίσκονταν σήμερα εταιρείες σας την Microsoft, Google ή την Apple αν δεν φρόντιζαν να προστατέψουν την πνευματική και τη βιομηχανική τους ιδιοκτησία.
Αν «αρμένιζαν» αμέριμνες στο πέλαγος του ανταγωνισμού χωρίς καμία προστασία. Αν δεν φρόντιζαν για τις διοικητικές τους δομές και θέματα που αφορούν τη νομική τους υπόσταση.
Για περισσότερα νομικά θέματα κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο YouTube
Είναι προφανές ότι δεν συγκρίνω έναν «φτασμένο» κολοσσό της πληροφορικής με τον software/web developer που υλοποίησε την ιδέα του. Το παιχνίδι όμως, είτε είσαι μικρός παίκτης είτε μεγάλος είναι το ίδιο. Άρα το ίδιο και οι κανόνες.
1ος Κανόνας:
Φρόντισε εξ αρχής να προστατέψεις το project πάνω στο οποίο δουλεύεις. Σε περίπτωση που υπάρχει συνδημιουργία – συνεργασία με άλλο developer, οριοθετήστε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σας. Περιουσιακά – ηθικά δικαιώματα πρέπει να καθορίζονται εξ αρχής, με ακρίβεια, σαφήνεια και πάνω απ’ όλα γραπτά. Οτιδήποτε λιγότερο δεν σημαίνει ότι σας κατοχυρώνει λιγότερο. Απλά δεν σας κατοχυρώνει καθόλου. Ούτε εσάς ούτε τα πνευματικά σας δικαιώματα.
2ος Κανόνας:
Κάνε το όνομα της εφαρμογής σου να «μετρά». «Εξαργύρωσε» την εμπορική επιτυχία της ιδέας σου με ένα καλό, επιτυχημένο και πάνω απ’ όλα κατοχυρωμένο σήμα ή logo.
3ος Κανόνας:
Επέλεξε με σύνεση πώς θα κινηθείς επιχειρηματικά. Το συνεργατικό σχήμα που θα επιλέξεις για την εμπορική εκμετάλλευση της εφαρμογής σου είναι κρίσιμο για το ταξίδι της στον χρόνο. Σκέψου πολύ καλά το «όχημα» που θα χρησιμοποιήσεις. Το είδος της εταιρείας που θα επιλέξεις και ένα «δυνατό» εταιρικό καταστατικό είναι το Α και το Ω. Χωρίς καμία αμφιβολία.
4ος Κανόνας:
Εξόπλισε την εφαρμογή σου με σωστούς όρους χρήσης και πολιτική απορρήτου. Τα κείμενα αυτά όσο «αθώα» και αν ακούγονται δεν είναι καθόλου. Είναι η συμφωνία – το συμβόλαιό σου, με τον κάθε χρήστη/πελάτη της εφαρμογής σου ξεχωριστά. Αν γίνει ένα λάθος πολλαπλασίασέ το με τους χρήστες/πελάτες της εφαρμογής και (bingo) βρήκες το πραγματικό μέγεθος του λάθους. Αρκούν όμως οι αξιώσεις ενός και μόνο χρήστη/πελάτη για να κάνουν τη ζημιά. Ίσως και μεγάλη ζημιά με αρκετά μηδενικά.
5ος Κανόνας:
Πριν εφαρμόσεις τους παραπάνω κανόνες ζήτα από έναν «έμπειρο παίκτη» να σου τους εξηγήσει έναν προς έναν και να σε βοηθήσει να κάνεις τις σωστές επιλογές. Ένας έμπειρος και εξειδικευμένος σε αυτά τα ζητήματα δικηγόρος μόνο αχρείαστος δεν είναι.
Σκέψου αν θέλεις απλά να περηφανεύεσαι για την εφαρμογή σου ή αν θες να δεις τους κόπους σου να ανταμείβονται. Μην «προσπερνάς» τη νομική σου θωράκιση γιατί «ενός κακού, μύρια έπονται».