emporiko sima domain name 5 mythoi 5 alitheies 6129929

Εμπορικό Σήμα και Domain Name. 5 Mύθοι + 5 Aλήθειες

Έχετε την εντύπωση ότι με τη δέσμευση του ονόματος χώρου, το γνωστό domain name, έχετε «εξασφαλίσει» και το εμπορικό σας σήμα; Σε καμία περίπτωση. Στη συνέχεια θα δούμε τι σχέση έχει το εμπορικό σήμα με το domain name.

 

Εάν δεν θέλετε να δείτε το βίντεο, εναλλακτικά μπορείτε να συνεχίσετε να διαβάζετε το άρθρο παρακάτω.

 

Όλοι όσοι δραστηριοποιούνται εμπορικά στο Διαδίκτυο έχουν καταχωρίσει ένα domain name, την ονομασία δηλαδή της ιστοσελίδας τους στο Διαδίκτυο, π.χ. riapapadimitriou.gr. Από την εμπειρία μου, όμως, έχω διαπιστώσει το εξής:

Όταν μία επιχείρηση ή ένας επαγγελματίας αποφασίζει να ασχοληθεί με το ηλεκτρονικό εμπόριο ή με τη διαδικτυακή παρουσία της επιχείρησής του, το πρώτο πράγμα που κάνει είναι να καταχωρίσει, δηλαδή να δεσμεύσει το domain name της αρεσκείας του ή αυτό που ανταποκρίνεται ταυτόχρονα στην επωνυμία ή το διακριτικό τίτλο της φυσικής του επιχείρησης. Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα χαρούμενος όταν το επιθυμητό όνομα είναι διαθέσιμο στην κατάληξη που επιθυμεί π.χ. .gr, .com κλπ.

Ποια είναι, όμως, τα σενάρια γύρω από τη σχέση εμπορικού σήματος και domain name;

 

1ος Μύθος

Έχω δεσμεύσει το domain name που φέρει το όνομα της φυσικής μου επιχείρησης, άρα μπορώ να προχωρήσω και στην κατοχύρωσή του ως εμπορικό σήμα.

Λάθος. Η αλήθεια είναι ότι η νομική φύση του domain name δεν είναι απόλυτα καθορισμένη στην ελληνική, αλλά και αλλοδαπή νομοθεσία. Κάποιοι ισχυρίζονται, μάλιστα, ότι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως «οιονεί διακριτικός τίτλος». Ωστόσο, το domain name νομικά δεν ισοδυναμεί με διακριτικό τίτλο και, φυσικά, ούτε με εμπορικό σήμα. Επομένως, αν θέλουμε να κατοχυρώσουμε και να προστατεύσουμε νομικά την ονομασία που χρησιμοποιούμε ως domain name, θα πρέπει να προβούμε πρώτα στη διαδικασία κατοχύρωσής του ως εμπορικό σήμα σε εθνικό, ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο, ανάλογα με το τι μας ενδιαφέρει εμπορικά.

 

2ος Μύθος

Εφόσον έχω καταχωρίσει το domain name που με ενδιαφέρει πρώτος, δεν μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει το ίδιο εμπορικό όνομα με εμένα.

Λάθος. Τα domain name αποδίδονται στους χρήστες σύμφωνα με την αρχή first come first served. Με απλά λόγια, όποιος προλάβει πρώτος.  Συνεπώς, το μόνο που έχετε δεσμεύσει (πιθανώς και προσωρινά) είναι το συγκεκριμένο domain name και τίποτα παραπάνω. Οποιοσδήποτε τρίτος μπορεί να το χρησιμοποιεί ως επωνυμία, διακριτικό τίτλο ή ακόμα και ως εμπορικό σήμα!

 

3ος Μύθος

Θέλω να χρησιμοποιήσω την επωνυμία ή το διακριτικό τίτλο της επιχείρησής μου και ως domain name και να γίνω γνωστός και διαδικτυακά με το ίδιο όνομα, αλλά το domain name είναι ήδη δεσμευμένο και χρησιμοποιείται από τρίτο. Δυστυχώς, δεν μπορώ να κάνω τίποτα πλέον.

Λάθος. Τόσο η επωνυμία, όσο και ο διακριτικός τίτλος προστατεύονται νομικά και παρέχουν τη δυνατότητα διεκδίκησης και μάλιστα με επιτυχία του αντίστοιχου domain name ακόμα και αν αυτό είναι δεσμευμένο και χρησιμοποιείται από τρίτο. Τη μέγιστη, όμως, δυνατή προστασία και μάλιστα, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο, την παρέχει το εμπορικό σήμα. Για το λόγο αυτό, η κατοχύρωση του εμπορικού σήματος θα πρέπει να είναι το πρώτο και βασικό μέλημα κάθε επιχείρησης που δραστηριοποιείται με φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα και θέλει να αποκτήσει επιτυχημένη παρουσία στο Διαδίκτυο.

 

4ος Μύθος

Έχω κατοχυρωμένο εμπορικό σήμα ή είμαι στη διαδικασία να κατοχυρώσω ως εμπορικό σήμα την επωνυμία ή το διακριτικό τίτλο της επιχείρησής μου. Έχω δεσμεύσει και το αντίστοιχο domain name. Κάποιος τρίτος, όμως, κινείται ανταγωνιστικά εναντίον μου και μάλιστα έχει καταχωρίσει παρόμοιο domain name. Αφού το δέσμευσε δεν μπορώ να κάνω κάτι.

Λάθος. Μια τέτοια συμπεριφορά δεν είναι απλά ανταγωνιστική, αλλά είναι και αθέμιτη. Μάλιστα το φαινόμενο λέγεται cybersquatting δηλαδή «κυβερνοσφετερισμός» και μπορεί να έχει ως στόχο την παράνομη προσέλκυση της δικής σας πελατείας, την εκμετάλλευση δηλαδή της φήμης σας ή ακόμα και την αμαύρωση του εμπορικού σας σήματος. Νομικά υπάρχει διαδικασία για να προστατευθείτε, είτε το domain name σας έχει κατάληξη .gr είτε είναι με κατάληξη .com. Στη δεύτερη περίπτωση, η διαδικασία είναι ακόμα πιο απλή, λιγότερο δαπανηρή και εξωδικαστική!

 

5ος Μύθος

Έχω δεσμεύσει το domain name που είναι ίδιο με την επωνυμία ή το διακριτικό μου τίτλο. Εμπορικό σήμα δεν έχω κατοχυρώσει. Η ηλεκτρονική μου παρουσία πηγαίνει εξαιρετικά καλά, έχω επενδύσει στο SEO, στις διαφημίσεις και βγαίνω στα πρώτα αποτελέσματα της Google. Δεν θα έχω κανένα πρόβλημα στο μέλλον.

Λάθος. Το εμπορικό σήμα, όπως, είπα προηγουμένως, προσφέρει τη μέγιστη δυνατή νομική προστασία. Η κατοχύρωσή του μας επιτρέπει να το χρησιμοποιούμε μόνο εμείς ακόμα και ως domain name και να αποκλείουμε κάθε άλλον από το να το χρησιμοποιήσει με τον οποιονδήποτε τρόπο. Όμως, το νόμισμα έχει δύο όψεις. Αν τρίτος προλάβει να το κατοχυρώσει ως εμπορικό σήμα, τότε τα πράγματα μπορεί να γίνουν εξαιρετικά δύσκολα. Μπορεί να χάσουμε ακόμα και το domain name που με τόσο κόπο δουλέψαμε να φέρουμε στα πρώτα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης ή στο οποίο έχουμε δαπανήσει αρκετά χρήματα για διαφημιστική προώθησε. Μπορεί να βρεθούμε ακόμα και υπόλογοι προς αποζημίωση. Οι εκπλήξεις ενδέχεται να είναι πολλές και το βασικότερο, δυσάρεστες.

 

Το συμπέρασμα είναι πολύ απλό:

Πρώτα κατοχυρώνουμε το εμπορικό μας σήμα και στη συνέχεια χτίζουμε τη διαδικτυακή μας παρουσία! Μόνο έτσι κινούμαστε με ασφάλεια και αποτελεσματικά γενικότερα, αλλά και πολύ περισσότερο στον εξαιρετικά ανταγωνιστικό χώρο του Διαδικτύου.

 

Το Γραφείο μας μπορεί να σας καθοδηγήσει σε όλα αυτά τα ζητήματα και ειδικότερα:

  • Στη σωστή κατοχύρωση εμπορικού σήματος
  • Σε ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού
  • Στη διεκδίκηση του domain name που επιθυμείτε σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο.

 

Κρατήστε την τύχη της ηλεκτρονικής σας παρουσίας στα χέρια σας!

 

Μην ξεχάσετε για τη δική σας έγκυρη νομική ενημέρωση να κάνετε εγγραφή στο κανάλι μας στο YouTube καθώς και στο Newsletter του Γραφείου μας.