Domain Name vs Εμπορικό Σήμα.

«Έχω κατοχυρώσει το «Χ» domain name. Δεν μπορεί κάποιος να μου το πάρει, σωστά;»

Λάθος!

 

Την παραπάνω διαπίστωση δεν τη διάλεξα τυχαία για το σημερινό άρθρο μας. Είναι μια λάθος υπόθεση που έχω ακούσει πολλές φορές από κατόχους ονομάτων χώρου. Ειδικά στην Ελλάδα κυριαρχεί η αντίληψη ότι κατοχυρώνοντας κάποιος ένα domain name (όνομα χώρου), μπορεί να το χρησιμοποιεί για να προβάλλει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του στο διαδίκτυο χωρίς να φοβάται τίποτα και κανέναν και χωρίς να κινδυνεύει να το χάσει. Το παραπάνω ισχύει, αλλά υπό πολλές προϋποθέσεις. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή!

 

Το όνομα χώρου ήρθε αρχικά να καλύψει την ανάγκη των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών για την ηλεκτρονική τους παρουσία στο διαδίκτυο. Στην πράξη, συνήθως, ο επιχειρηματίας επέλεγε το domain name εκείνο, το οποίο αντιστοιχούσε στην επωνυμία της εταιρείας του ή στον διακριτικό τίτλο που έφερε η επιχείρησή του στο φυσικό κόσμο. Έτσι, η online αναζήτηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών του από τους πελάτες του γίνονταν πιο εύκολη υπόθεση.

 

Με τη συνεχή όμως άνοδο του διαδικτύου και του του e-επιχειρείν, το domain name έφτασε πλέον να επιτελεί και λειτουργία εμπορικού σήματος, καθώς ο κάθε καταναλωτής με μόνο το domain name πλέον ξεχωρίζει στο διαδίκτυο την προέλευση των προϊόντων ή των υπηρεσιών, επιλέγοντας μάλιστα πολλές φορές και το πιο γνωστό.

 

Η «δύναμη» ενός ονόματος χώρου, το πόσο δηλαδή γνωστό και διαδεδομένο είναι, παίζει πλέον πολύ σημαντικό ρόλο για την πορεία μίας επιχείρησης, ιδιαίτερα αν λάβουμε, μάλιστα, υπόψη ότι ολοένα και πληθαίνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) που δεν διαθέτουν φυσικό κατάστημα και στηρίζουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο αποκλειστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι στο διαδίκτυο (κυρίως) και ειδικά στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης «τρέχουν» πλέον οι διαφημιστικές καμπάνιες των επιχειρήσεων (Google AdWords, Facebook campaigns). Έτσι, το website (ιστοσελίδα) της επιχείρησής σας αποκτά με το σωστό Marketing και SEO (Search Engine Optimization) τη δική του θέση στις μηχανές αναζήτησης και φυσικά τη δική του αναγνωρισιμότητα.

 

Δυστυχώς ή ευτυχώς, όμως, το domain name δεν είναι το εμπορικό σήμα της επιχείρησή σας. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί όσον αφορά το όνομα χώρου που χρησιμοποιείτε για τη διαδικτυακή προβολή των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας, καθώς  ένα σταθερό domain name αποτελεί στην ουσία το σημείο αναφοράς της επιχείρησής σας σε ολόκληρο το Διαδίκτυο.

 

Παρακάτω θα σας αναλύσουμε ποιους κινδύνους διατρέχετε:

1. Το domain name σας μπορεί να αντιστοιχεί σε ήδη κατοχυρωμένο εμπορικό σήμα τρίτου. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να προσβάλλετε δικαιώματα τρίτων ή να προκαλείτε σύγχυση στους καταναλωτές εν αγνοία σας ή ακόμα και εν γνώση σας, δηλαδή αθέμιτα. Σε κάθε περίπτωση δεν κινδυνεύετε απλά να «χάσετε» το domain name που έχετε αποκτήσει, αλλά ακόμα και να βρεθείτε υπόλογοι ευθυνών και αποζημιώσεων.

2. Το domain name δεν είναι κάτι που αλλάζουμε ανά πάσα στιγμή ούτε και καταργούμε εύκολα. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτό έχει λειτουργήσει άτυπα ως «σήμα» επί σειρά ετών αλλά έχει επίσης καταλογοποιηθεί και από τις μηχανές αναζήτησης. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι μπορείτε να κοιμάστε ήσυχοι αν δεν έχετε κατοχυρώσει το εμπορικό σας σήμα. Χωρίς την κατοχύρωση εμπορικού σήματος (εθνικού, ευρωπαϊκού ή διεθνούς ανάλογα με τις ανάγκες σας), το domain name που κατέχετε μπορεί να το χάσετε!

 

Τι πρέπει επομένως να κάνετε:

1. Αν έχετε αποφασίσει να δραστηριοποιηθείτε στο διαδίκτυο με το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα ή τη δική σας επαγγελματική σελίδα, φροντίστε πρώτα να επιλέξετε σωστά το domain name που αφορά την επιχείρησή σας.

2. Αν το domain name είναι σημαντικό για εσάς και κυρίως αν αντιστοιχεί στην επωνυμία της επιχείρησής σας, της εταιρείας σας ή τον διακριτικό τίτλο αυτής, φροντίστε να κατοχυρώσετε το συντομότερο δυνατόν το αντίστοιχο εμπορικό σήμα (trademark) της επιχείρησής σας.

 

Ένας εξειδικευμένος δικηγόρος που γνωρίζει σε βάθος τα ζητήματα που αφορούν τα εμπορικά σήματα, καθώς και το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τα domain names θα σας φανεί παραπάνω από χρήσιμος! Με σωστή νομική συμβουλή θα κατοχυρώσετε τόσο το domain name σας, όσο και το εμπορικό σας σήμα (trademark), επενδύοντας στη συνέχεια ανενόχλητοι στη διαδικτυακή σας παρουσία με την οποία θα μπορέσετε να μεγιστοποιήσετε τα κέρδη σας!

 

Το Γραφείο μας διαθέτει την εμπειρία και την τεχνογνωσία για να σας υποστηρίξει από την αρχή μέχρι το τέλος, τόσο δικαστικά όσο και εξωδικαστικά ενώπιον ελληνικών δικαιοδοτικών οργάνων όπως π.χ. ενώπιον της Ε.Ε.Τ.Τ. (Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων), όσο και διεθνώς, ενώπιον του WIPO (World Intellectual Property Organization) κατά τη διαδικασία της UDRP που προβλέπεται από την ICANN.

 

Τέλος, μπορείτε να διαβάσετε και το άρθρο μου σχετικά με την Ενιαία Πολιτική Επίλυσης Διαφορών Ονομάτων Χώρου, τη γνωστή UDRP (Uniform Domain Dispute Resolution Policy), όπως δημοσιεύθηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό Pro Justitia, της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τόμος 2016, σελ. 273-282.

 

Επειδή το κλειδί της επιτυχίας είναι η προετοιμασία, αν θέλετε ένα επιτυχημένο ηλεκτρονικό κατάστημα ή μια επιτυχημένη διαδικτυακή παρουσία, τότε φροντίστε να προετοιμαστείτε σωστά!