Εμπορικό Σήμα: Πότε να το κατοχυρώσω, τι να προσέξω.
Αυτές τις ημέρες το γραφείο μας αντιμετώπισε μια αρκετά δύσκολη υπόθεση κατοχύρωσης εμπορικού σήματος. Ωστόσο, όλα τα προβλήματα ξεπεράστηκαν και είχαμε μια επιτυχημένη καταχώριση, η οποία θα οδηγήσει και σε μια επιτυχημένη κατοχύρωση του εμπορικού σήματος του πελάτη μας.
Αν θέλετε να κατοχυρώσετε και εσείς το δικό σας εμπορικό σήμα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό ή είστε ακόμα στη διαδικασία που το σκέφτεστε, τότε θα βρείτε ιδιαίτερα χρήσιμο αυτό το άρθρο.
Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά:
Πότε πρέπει να κατοχυρώσω το εμπορικό σήμα της επιχείρησής μου;
Η απάντηση δυστυχώς ποτέ δεν ακούγεται ευχάριστη στα αυτιά των πελατών μας καθώς η απάντηση είναι «χθες». Δυστυχώς στην Ελλάδα η πληροφόρηση για ζητήματα βιομηχανικής ιδιοκτησίας και συγκεκριμένα για θέματα που αφορούν το εμπορικό σήμα είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων ελλιπής έως και λανθασμένη. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν γνωρίζετε τι είναι στην πραγματικότητα το εμπορικό σήμα, τις προϋποθέσεις για την επιτυχημένη κατοχύρωσή του (και όχι απλά καταχώρισή του) και την προστασία που σας προσφέρει, πώς θα κατορθώσετε να προστατέψετε το δικό σας εμπορικό σήμα; Η απάντηση είναι δεδομένη.
Για περισσότερα νομικά θέματα κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο YouTube
Για να προστατέψετε λοιπόν το εμπορικό σήμα της επιχείρησής σας θα πρέπει να φροντίσετε πρώτα να το κατοχυρώσετε. Στο σημερινό άρθρο δεν θα εστιάσουμε στο πώς αλλά στο πότε πρέπει να κάνετε την κατοχύρωση αλλά και τι θα πρέπει να προσέξετε.
Τι είναι το εμπορικό σήμα με απλά λόγια;
Το εμπορικό σήμα σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να το ταυτίζετε με την επωνυμία ή ακόμα και τον διακριτικό τίτλο της επιχείρησής σας, καθώς τα τελευταία επιτελούν διαφορετική λειτουργία και προστατεύονται από την αντίστοιχη νομοθεσία. Στην πράξη όμως συνηθίζεται να επιλέγεται ως εμπορικό σήμα είτε η επωνυμία της επιχείρησης είτε, συνηθέστερα, ο διακριτικός τίτλος αυτής. Στην περίπτωση όμως αυτή αρχίζουν και τα προβλήματα. Σκεφτείτε λοιπόν να θελήσετε να κατοχυρώσετε τον διακριτικό τίτλο της εταιρείας σας ως εμπορικό σήμα και να δείτε ότι δεν μπορείτε γιατί είναι ήδη κατοχυρωμένο! Μια τέτοια λοιπόν περίπτωση ήταν και αυτή που αντιμετωπίσαμε, στην χειρότερη όμως εκδοχή της. Το εμπορικό σήμα της επιχείρησης (μη κατοχυρωμένο) διαπιστώθηκε ότι χρησιμοποιούνταν στις συναλλαγές από τρίτο ανταγωνιστή και μάλιστα κατά τρόπο αθέμιτο!
Έτσι λοιπόν, στην ερώτηση «πότε πρέπει να κατοχυρώσω το εμπορικό μου σήμα;» η απάντηση είναι η εξής:
Από τη στιγμή που επιθυμείτε να ξεχωρίσετε στην αγορά και στις συναλλαγές με συγκεκριμένο όνομα που θα σας διακρίνει από τους ανταγωνιστές σας, τότε είναι η στιγμή που θα πρέπει να φροντίσετε να κατοχυρώσετε το όνομα αυτό και ως εμπορικό σήμα. Έτσι μόνο θα επιτύχετε αφενός τη μέγιστη δυνατή προστασία του εν λόγω ονόματος έναντι των ανταγωνιστών σας, αφετέρου δε, θα έχετε κάνει το πρώτο και βασικό βήμα για ένα επιτυχημένο branding της επιχείρησης και των προϊόντων σας.
Η πρώτη αντίδρασή σας θα είναι να καταφύγετε σε έναν εξειδικευμένο δικηγόρο με γνώσεις στο δίκαιο των σημάτων. Η καλή γνώση της εθνικής αλλά κυρίως πλέον και της ευρωπαϊκής αλλά και διεθνούς νομοθεσίας και νομολογίας είναι απαραίτητη όσο ποτέ! Με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και του ηλεκτρονικού επιχειρείν οι επιχειρήσεις πλέον ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα. Αυτό σημαίνει ότι η προστασία σας θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένη για να είναι σωστή. Έργο δύσκολο αλλά εφικτό με τη βοήθεια ενός εξειδικευμένου, όπως αναφέρθηκε, δικηγόρου.
Τι πρέπει να προσέξετε:
Πριν προχωρήσετε στην καταχώριση του εμπορικού σας σήματος θα πρέπει να γίνει ένας εξαιρετικά καλός και ενδελεχής έλεγχος για παρόμοια εμπορικά σήματα στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Αυτή είναι η δουλειά του δικηγόρου σας με τον οποίο θα πρέπει να συνεργαστείτε τόσο σε αυτή τη φάση, όσο και καθ’ όλη την υπόλοιπη διαδικασία της κατοχύρωσης για να έχετε ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.
Βρέθηκαν όμοια ή παρόμοια σήματα, τι κάνω;
Οι επιλογές που έχετε είναι δύο. Είτε προχωράτε σε επιλογή νέου εμπορικού σήματος για την εταιρεία σας και στην ουσία σε rebranding (το ξέρω δεν ακούγεται καθόλου δελεαστικό το σενάριο), είτε αποφασίζετε να προχωρήσετε στην κατοχύρωση. Εδώ ο δικηγόρος – συνεργάτης σας θα σας φανεί εξαιρετικά χρήσιμος! Με πολύ καλή γνώση του ελληνικού και ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου των εμπορικών σημάτων μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεραστεί ο σκόπελος του προηγούμενου εμπορικού σήματος (εθνικό ή αλλοδαπό) και να σας οδηγήσει στη λύση που επιθυμείτε.
Για τους ενδεικτικούς λοιπόν αυτούς λόγους αντιλαμβάνεστε και εσείς ότι η κατοχύρωση του εμπορικού σήματος δεν είναι μια διαδικασία απλή και τυπική. Απαιτεί εξειδικευμένες νομικές γνώσεις και μεγάλη σχετική εμπειρία στην εφαρμογή των εθνικών και ευρωπαϊκών κατευθυντήριων οδηγιών. Χωρίς υπερβολές είναι μια καθαρά νομική εργασία. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να αποφεύγετε να απευθύνεστε σε διάφορες εταιρείες που δυστυχώς το μόνο που μπορούν να προσφέρουν είναι μια τυπική καταχώριση. Αυτό που χρειάζεστε είναι μια επιτυχημένη κατοχύρωση του εμπορικού σας σήματος και ένα νομικό σύμβουλο, ο οποίος θα σας υποστηρίξει νομικά σε κάθε βήμα, τόσο μετά την καταχώριση, όσο και μετά την κατοχύρωση του σήματος. Η τελευταία απαιτεί εξαιρετικό σχεδιασμό και είναι κομμάτι στην ουσία του branding της εταιρείας σας, το οποίο όμως απαιτεί στην περίπτωση αυτή σοβαρές νομικές γνώσεις στο αντικείμενο.
Η καινοτομία του γραφείου μας:
Το γραφείο μας παραμένοντας πιστό στην αρχή της παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, προχωρά σε επίσημη συνεργασία με γνωστή και εξειδικευμένη εταιρεία στο χώρο της Πληροφορικής/Διαδικτύου, την MediaBranch. Σε συνεργασία με την MediaBranch παρέχουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση για το branding της επιχείρησής σας ή κάποιου νέου προϊόντος σας. Ενδεικτικά, ο σχεδιασμός του λογοτύπου περνά για πρώτη φορά τριπλό έλεγχο! Το νομικό έλεγχο που θα επιτρέψει στο εμπορικό σας σήμα να κατοχυρωθεί εθνικά ή/και στο εξωτερικό και τον έλεγχο του design αλλά και του marketing για να έχει το εμπορικό σας σήμα δύναμη και αξία!
Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στη δημιουργία και κατοχύρωση σημάτων φήμης! Θέλετε το επόμενο εμπορικό σήμα να είναι το δικό σας;